Thomas Boberg adskiller sig fra andre digtere i samme generation ved at hans længsel har retning
af Jakob Brønnum
Thomas Boberg begyndte sit lyriske forfatterskab, der siden debuten med
Hvæsende på mit øjekast (1984)
tæller 8 digtsamlinger, med den fremmedgjorte, civilisationskritik:
"Inde fra centrum af den hellige civilisation
springer vejene flimrende gennem billedet
til de udslettede byer ud i det blånende intet
ind i nattens mineraler, drømt af en død
der rejser i skiftende skygger frit mellem
århundreders søgen, hvor alt bevæger sig
mod det samme punkt ..."
(Fra digtet "Landskab", Ud af mit liv, 1985)
Og med følelsen af, at verden, som byder sig til omkring mennesket, i
virkeligheden intet er:
"Ligesom tankerne tænkt før søvnen indtræder er
mit liv uden ydre ramme. Billedet går i alle retninger
En båd lægger til ved en kaj, olien blander sig med vandet
stjernerne danser i bølgernes skum
Jeg kender ingen ansigter, kun vandet, olien , stjernerne"
(Fra digtet "Ligesom tankerne", fra samme samling)
Og med følelsen af opløsning - i digtet "De fremmede", stadig fra
samme samling:
"Jeg ser skyggen af den jeg var
forsvinde i lyset af den jeg skal blive
De fremmede presser deres ansigter
mod husets ruder
Jeg kunne være hvemsomhelst i gadens mylder"
Det, der er bemærkelsesværdigt i forhold til andre digtere i samme
kuld, såsom Michael Strunge og Søren Ulrik Thomsen, er, at det
ikke er absolut intethed og stilstand, der danner tilværelsens
uhåndgribelige, mørke arkepunkt, men at der findes retning, et
fra og et til.
Og derved bliver der også rum: Thomas Boberg har i lighed med Henrik
Nordbrandt valgt ikke at blive i byen og digte på dens vilkår. Han
har i de seneste år boet i Peru.
Han har i et interview i Politiken (29.08.96) i forbindelse med udgivelsen af
den første prosabog, den essayistiske Sølvtråden.
Rejseminder, talt om præcis det vilkår. På nogle af
sine første rejser boede han i en anden storby end København,
Barcelona: "For mig var det bare som at komme fra en storby til en anden (...)
Som ung havde jeg drømmen om fuldstændig vild natur og jeg havde
også trangen efter at opleve noget oprindeligt. Det har jeg stadig,
selvom det kan være forfærdeligt i den tredje verden, men det er
også vigtigt for mig, at det ikke bliver en eller anden fed
øko-løgn."
I samlingen Marionetdrømme (1991) møder man
frigørelsesmotivet:
"Udspændt er jeg marionetdukke i en lunefuld
mester hænder. Jeg
rykkes af jagende impulser. En vriden
en art dans mellem alle skyggerne
der udspaltes i mit sind. en
lang flakkende utålmodighed med dødsønsket
krænget ud i driften mod det ukendte. En
bevægelse
Min rejse er en mørk gnist, en sneglød kredset ind
og brændt fast
på ordets nethinde"
Senere i samlingen bliver leden til udlængsel. Det sagte er pludselig fri
fra et hvert ironisk forbehold,
"Jeg er led ved mig selv og mit
fordøjelsessystem
min psyke der svinger vildt
som en løsrevet kompasnål mellem tre poler
Jeg er led ved det kynisk sentimentale
cirkus
de forudsigelige hundekunster
de peppede følelser
der skummer ud af en altomklamrende entutiasme
Led ved det savlende ordgejleri
og de strategisk juridisk plaprende proteser
der trives så overmåde godt
i denne udkants sivende utilfredshed
(...)
Kan man endnu forestille sig eksistensen
af en tibetansk munk uden at le
eller et vejrtræk som ikke er inficeret
af øjeblikkets selvdøde klicheer?
Findes der mon en bog af tindrende poemer
skrevet af et barn af vores
postkompost af en tid som ikke får os
til at hulke af meningsløshed
eller skamme os så dybt så vi rødmer?"
Den - både indholdsmæssigt og fysisk, bogstaveligt - store,
tætte samling Pelikanens flugt (1994) er et
højdepunkt i forfatterskabet.
Det er karakteristisk for samlingen, at et af dens ni afsnit, som slet og ret
har titlen "Digte", rummer 45 små tekster som i en tid med ofte meget
korte lyrikudgivelser, udmærket kunne have været udgivet som en
samling for sig, og også overlevet kritikernes små brummende
bemærkninger om, at der nu godt kunne have stået mere på
siderne. Nu er den blot en af en mængde vældige udtryk.
Det første digt, "Destination", ville næppe være blevet
antaget, hvis det havde været en debutsamling. Dertil tør det
udsige for meget om en underliggende bestandighed i tilværelsen:
"Det var som havde det åbnet sig
Turde jeg tro det?
Så varsomt havde jeg forsøgt at tage fat
Jeg ville ikke miste underet af syne
horisonten der glødede svagt og jeg var på vej
Til hvad? Min liv, alt det, jeg havde forsømt?
Som kun ordene kunne give et omrids af
En halv løsning, men blivende (...)"
Den spanskinspirerede, stort anlagt digtning kommer frem i en tekst som "Stof",
hvor Thomas Boberg slår ud med armene og skriver langt,
strømmende, både episk og lyrik:
"Sorg kunne også være indsigt
i det som ikke længere er muligt
Kunne være døren lukket for det endelig skridt
ud i navnenes virkelighed
Guadalajare, Yucatán ... Jeg forstår dig ikke
Manu slumrende, Manu filtret af øjne
hvor den plettede jaguar søger sit bytte endnu
Morild over et hav uden søvn, isens gløder
isens aften der synker i en regnbuehinde. Koldlyn
Tierra del Fuego trukket ud i en spids
skriver uophørligt på erindringens anden side
En vågen som er flagernes skurren
En flytten som er grundens
Men jordens rejse aner tabet af sit indre blik (...)"
Hvad er det Thomas Boberg søger? Det kan være bevidstheden om at
der er noget uden for "den hellige civilisation", der betyder noget. For
eksempel at det, at der findes årstider er vigtigt med enhver
målestok. Eller er det blot søgen i sig selv, en dyrkelse af selve
længsel. Nogen gange kommer digteren selv i tvivl, meget passende for den
holdning af ydmyghed overfor tingene og sjælen og den viden vi kan have
om dem, der er nødvendig for gennem lyrikken at nå ind til deres
kerne:
"Jeg hylder forskelligheden
og lyset fra et forår
der splitter mine tanker til atomer
men i dag har jeg en følelse af
aldrig at have levet
Jeg ved godt jeg er et barns stemme
der klinger højere end glasset kan bære
jeg ved godt min længsel springer
videre end forestillingen om den."
Fra Hvid glød (1986).