Jens Christian Grøndahls romaner mellem sprogets og virkelighedens magi
af Jakob Brønnum
"Ordene, der til daglig hindrede ham i at se verden klart, høre den
hviske, stønne og skrige, fordi sætningerne led for led udskiftede
hvad hans så og hørte med hans egne eller andres tanker. Når
han færdedes gennem en fremmed by, huskede han igen sin tidlige barndoms
anfald af uforklarlig rædsel eller glæde ved synet af skyggerne
på en mur, aftenhimlens farve mellem husene, lyden af knirkende hjul
eller fuglevingers knitren og klapren gennem luften. I det genoprettede
svælg mellem tingene og hans egne sanser fandt hans ord næring i de
mest ubetydelige småting og dannede langsomt og undseligt deres mycelium
under den synlige verdens former. Usynlige celletråde oprettede nye,
skjulte forbindelser, og hans ensomme tanker drænedes gradvis for
indhold, mens de meningsløse ting omkring ham kom til at svulme af
betydning."
Citatet fra Jens Christian-Grøndahls (født 1959) roman
Dagene skilles, der handler om en forfatter, der kun kan
skrive og elske og leve i en tilstand, væk fra den han elsker, er
karakteristisk for forfatterskabet: Den rigt inspirerede, pludseligt
opståede tankerække hos eller i forbindelse med beskrivelsen af
hovedpersonen og hans handlinger.
Tekststykket er universelt og beskriver hele tilværelsen fra ånd
til biologi, fra højt udviklet sprogsans til barndommens ordløse
sansning, fra det betydningsløse til det meningsfulde, fra det fremmede
til det helt nære.
Men det er også karakteristisk derved, at det rummer den næsten
filosofiske problemstilling, som ligger latent overalt hos Jens Christian
Grøndahl: Den, at det er vanskeligt at sige, om sproget beskriver
virkeligheden eller virkeligheden blot findes sted i sproget: "Ordene, der til
daglig hindrede ham i at se verden klart".
Problemstillingen får betydning, når man vælger at skrive
romaner. Virkeligheden og de mennesker, romaner handler om, formidles via
sproget til læseren. Hvad er det, der strukturerer historien? Er det
virkeligheden eller et det sproget?
Problemstillingen er særligt synlig i romanen Skyggen i dit
sted (1991), som er én, lang erindringsstrøm,
sammenfiltret som erindringer er i forhold til de oprindelige hændelser.
Strømmen er udløst af det ny møde med en kvinde, som
fortælleren tidligere havde et forhold til:
"Du véd ikke længere, hvornår du besluttede at elske hende.
Måske da du første gang kom tilbage til dit sted fra hendes
på den anden side af byen, måske allerede i taxaen med de
røde tal under forruden, der med digitalernes umærkelige små
skred udmålte den voksende afstand mellem dig og hendes sovende krop.
Måske i de lange øjeblikke, når hun nærmede sig de
steder, hvor I havde aftalt at mødes, og du så hende komme, endnu
uden at have set dig, så hende dreje fra side til side på
kørebanen, omgivet af forbifarende biler. Måske når hun gik
ind mellem træerne, gennem skyggerne, der åbnede sig og gled
henover hendes lyse kjoles foldede uro, forgrenede gitre, passager af lys,
fremad foran dig mellem stammerne."
Sekvensen fortsætter umiddelbart, med at byens ting opløser sig
til elementer i sproget, indtil alting atter samler sig i denne kvinde:
"Når hun gik mellem husene, ved siden af sit spejlbillede i facadernes
mørke, blanke ruder, mellem rudernes indhold af ting, forbi sit flygtige
billede i ruderne og bilernes lak og glas. Foran dig gennem gangene, rummene,
mellem væggene og møblerne, under viadukter, over broer, gennem
togvogne, museer, arkader, terminaler. Måske når hun flygtede foran
dig ind mellem lagenets folder, indhentet af din krop, igen og igen. Når
du trængte til hendes krop, som man trænger til at komme væk,
blive væk, som længslen efter steder, man ikke kender."
Når sproget i sig selv får lov at virke så heftigt, som det
er tilfældet her, sker der naturligvis det, at handlingen, som
traditionelt fremadskridende fortælling betragtet, træder tilbage
og noget andet kommer i stedet.
Hos Grøndahl kan man ikke undgå at se symboluniverserne
træde frem fra ordenes indre: Verden hvisker, byen er fremmed, der er
skygger på muren, kvinden går gennem skyggerne, i passager af lys,
hun går ved siden af sit spejlbillede, der øjeblikket efter bliver
til det flygtige billede af et menneske.
Symbolfascinationen bekræftes af en åre, der løber i
forfatterskabet: Det er eventyret.
Den smukke roman om mennesker i det natlige København, Syd for
floden (1986) har som ramme om historien et orientalsk inspireret
eventyr om et menneskes søgen, først efter kærlighed, siden
efter evnen til at elske.
Romanens hovedperson er en ung mand, der arbejder som vægter. Han kommer
i kontakt med en række andre personer i natten, møder -
telefoniske, ansigt-til-ansigt og mere flygtige - der alle er fremkaldt af
forskellige momenter af hans egen søgen efter at nå den kvinde,
der netop har forladt ham. Personerne i romanen, som altid hos Jens Christian
Grøndahl, bevæger sig som skygger omkring hinanden og omkring den
centrale figur.
Romanen Stilheden i glas er et regulært, ligeledes
orientalsk inspireret eventyr, med betydeligt mindre rum for sproget til at
antage en mage over bevidstheden, væk fra handlingen, men ikke med mindre
rum for poetisk klarhed:
"De red langsomt gennem den støjende, puffende mængde og stanken
af lort og rådden kål i de krogede gader, som en rå vind
strøg gennem som et hævgerrigt spøgelse med mange arme og
fingre, der fandt ind gennem hver en sprække og lirkede sig frem under
klædernes folder for at knuge lemmerne i et greb, der var koldt og
hårdt som jern. Prinsens øjne løb i vand, mens han lod
hesten vugge sig gennem den uophørlige piben og trommen, klapren og
blafren af skodder, forhæng og vindens egne pludselige stød mod
hans ører."
Et andet vilkår, foruden sprogets og virkelighedens sammenfald, deler
Jens Christian Grøndahl med postmodernismen. Den egocentri, han skriver
frem i sine romaner, er hvad mange har set som fællestræk mellem
postmodernismen og forrige århundredes romantik. Grøndahl er
romantiker.
Han (eller hans hovedperson) er romantiker i sin udlængsel, romantiker
under det vilkår, at han - til trods for at fortiden og til dels
fremtiden konstant jager ham - kun kan gøre det, nuet tilsiger ham som
sansning. Hans hovedpersoner forsøger hele tiden at gribe om noget, der
er bestandigt, men de finder kun deres egen trang, sanselighed og længsel
bestandig. De ser barndommen, kærligheden, mødet med andre
mennesker, filtreret gennem bevidsthedens lys og skyggevirkninger. De ser
virkeligheden gennem det dunkle lys i en fransk film fra 50'erne:
"Pakken med frieksemplarer af min genudgivne debutbog lå stadig
uåbnet på mit skrivebord. Jeg åbnede den og bladede på
må og få. Jeg genkendte saætninger, afsnit og navne, men jeg
kunne ikke længere huske, hvad jeg havde tænkt på, da jeg
skrev dem. Der var kun stavelsernes monotone spor tilbage, en fjern fortids
hieroglyffer. Jeg blev helt grebet af nostalgien ved det hele og fandt de andre
bøger frem fra skabet, hvor de havde ligget gemt. Jeg havde ikke
åbnet dem i årevis, de opstrættede sider var gule og
trevlede. Havde jeg virkelig skrevet alle de ord? Noget af det var mægtig
raffineret, men kunne se, jeg havde gjort mig umage. Lange sætninger,
frapperende billeder. sikke en energi. En af dem havde jeg arbejdet på i
en lille italiensk by ved havet. Den var tyk, selv om der egentlig ikke skete
særlig meget i den. Jeg havde fået et legat. Det var forår,
uden for sæsonen, der var næsten ingen udlændinge. Jeg sad
på pensionatværelset med min rejseskrivemaskine, mens Alma gik
rundt med sit kamera i de kalkede gyder og langs stranden. De sædvanlige
billeder af lukkede skodder, frønnede mure med forrevne
dødsannoncer og vasketøj på tørresnore spændt
ud over gaden. Eftermiddagene tilbragte vi i sengen bag skodderne, i det
stribede halvlys, ligesom på film." (fra romanen Indian
Summer, 1994)
Men romantikerens bundethed til sine egne følelser, stemninger og
tilstande dementeres også af jeget, netop fordi jeget hverken vil eller
evner at blive bundet op på noget: Fortælleren i Skyggen i
dit sted beslutter sig for at elske. Det er en viljeshandling og ikke
en dragning. Og selvom det selvfølgelig også er en løgn, en
form for beskyttelse for det inderst inde skrøbelige menneske, så
er det også den yderste selvhævdelse, næsten - med Nietzsches
ord - viljen til magt.
Og alt dette kan ses som forskelligartede og dog sammenknyttede bud på
det store uafklarede spørgsmål: Jegets placering i en verden af
sprog og begær og tiden i dens forskellige skikkelser.