Danske Kulturtidsskrifter 1917-45 Red.: Det Kongelige BibliotekOm / About Hjælp / Help
Clarté (1926-27)
1926
Nr. 10 - Oktober
[3] s. 273-278
Harald Rue: H. F. Dreier
Facsimile
Tidsskriftprojeter
|
H. F. DREIER
Dreiers smaa grønne og røde stridsskrifter blev til i en tid, hvor Heiberg i værker som "En Sjæl efter
Døden" og "Nøddeknækkerne" nylig havde haanet de politiske interesser, hans fader, P. A.
Heiberg, var blevet landsforvist for at have forsvaret, og hvor Kierkegaard stemplede borgernes
interesse for landets anliggender som "udvorteshedens spektakel". For begge havde mennesket
kun en opgave: at vende sig indad mod sin egen personlighed og uddanne den. For Heiberg betød
dette: dannelse, aandsdannelse, for Kierkegaard: underkastelse under gud. Heri saa de livets
formaal. Men imod dette, der let førte til resignation og anerkendelse af det bestaaende, stillede
Dreier den opfattelse, at mennesket ogsaa er et samfundsindivid og maa lære at tænke og føle som
saadant. Dette er hans første store indsats: aarhundredets indadvendthed erstattet med en kraftig handlen og en virken for reform af alle
samfundslivets omraader. Og formaalet var folkets lykke. Dette var ogsaa højskolens kongstanke,
men højskolen vilde genopvække den gamle nordiske aand ved hjælp af de historiske minder fra
oldtid og middelalder. Dreier derimod vilde skabe en helt ny aand efter de helt nye forhold, der
opstod med industrien. Herved har han sejlet højskolen et godt stykke agterud, allerede før den blev
realiseret. Hans anden store tanke var: at bygge paa den nye videnskab, der nu var brudt frem,
erfaringsvidenskaben, og indrette alt efter fornuften, den eneste lovgiver i samfundslivet, der jo er
skabt af menneskene og derfor kan bestemmes af dem. Thi den frie videnskab skulde ikke
gennemføres blot for sin egen skyld, men ogsaa fordi der lod sig drage nye politisk-sociale
konsekvenser af den, saaledes som tyskerne, blandt andre Marx, havde gjort. Det stod klart for
Dreier, at den frie videnskab og arbejderne i forening skulde omdanne samfundet. Han saa rigtigt, at
socialismen eller kommunismen var konsekvensen af de nye økonomiske forhold. Derved naaede
han ogsaa uden om halvfjerdserne, der blev dominerende aarhundredet ud, men hvis hovedtanke,
nemlig opfattelsen af reaktion - fremskridt, han havde foregrebet, og hvis arbejde: samling af alle
de revolutionære retninger til kamp mod den fælles fjende, han allerede havde fordret. Blot at
fjenden for ham var den private ejendomsret, og at samfundets tarv for ham var det altbeherskende,
mens halvfjerdserne blev individualismens tid.
Naar dette var hans opfattelse, maatte hans opgave blive til den ene side at øve den moderne
videnskab og kritik, til den anden at stille positive forslag til reform. Derfor udgav han sine
smaaskrifter. - I Aandetroen og den frie Tænkning vil han da fremstille den videnskab, han har
bestemt som udgangspunktet. Det 19. aarhundredes videnskab byggede paa tilliden til den
menneskelige tankes mulighed for rigtig erkendelse. Da samfundet er udgangspunktet for Dreier, og
menneskets tanke paa dette omraade er det eneste afgørende, betages han yderligere af troen paa
dens magt og fører den helt ud i den selv for hans tid haardhudede konsekvens, at "vort begreb om
tingen er tingens eget begreb, dens indre, dens sjæl" - en konsekvens, heller ikke
vor tid kan anerkende, der foreløbig stadig støder paa sansernes utilstrækkelighed og erkendelsens
grænser. Videnskabens opgave var for Dreier at bryde teologiens magt - hvad vor tid ogsaa maa
opgive for vigtigere opgaver. Derimod kan vi anerkende hævdelsen af, at filosofien, naar den har
overvundet teologien, det vil sige hævdet tankens suverænitet, maa forsvinde som ligesaa
uvidenskabelig som teologien og gaa op i fagvidenskaberne, som psykologi, sociologi og logik.
Den samme, meget strenge konsekvens, der saaledes var karakteristisk for hans videnkabelige
anskuelse, genfinder vi i hans forhold til tidens vigtige begivenheder. Den nationale kamp om
Slesvig-Holsten kaldte han for grænsekævleri og fandt den skadelig, fordi den modarbejdede
forstaaelsen af, at det var samme tryk, der maatte bekæmpes paa begge sider af Ejderen. I sin
pjece Folkenes Fremtid modarbejder han da ogsaa den gængse nationalfølelse. Og dog glemte han
her for en gangs skyld sin nøgterne vurdering af forholdene, idet han sluttede sig til
martsbevægelsen - som socialdemokratiet i vor tid har stemt for krigsbevillinger.
Februarrevolutionen begejstrede ham. Derimod var han ikke tilfreds med de hjemlige
fremskridtsvenlige foreninger, fordi de ikke var konsekvente nok, og søgte derfor at faa dannet et
mere konsekvent forbund, "Reformselskabet". I begyndelsen savnede han da ogsaa fra tidens
arbejderblad tilstrækkelig sympati for sit tidsskrift, skønt han heri stærkt kæmpede for organisation
af arbejderne. Kunsten havde Dreier hverken interesse for eller kendskab til, men han saa rigtigt, at
den paa hans tid var i opløsning. I sit skrift M. A. Goldschmidt. Et Litteraturbillede, angreb han
tidens betydeligste digter for hans holdningsløse svingning mellem tidens forskellige strømninger.
Hele tidens æsteticisme angreb han i sit forsvar for kvindernes ligeberettigelse, Blik paa det
verdenshistoriske Værk "Clara Raphael", hvor han gør striden om kvindens uddannelse og stilling
fra en frasekrig til en strid om principper, og hvor han angreb romandannelsen ligesaa skarpt, som
Poul Møller havde gjort i sine aforismer, men ud fra den betragtning, at den gjorde kvinderne
uskikkede til at tage deres del i det moderne samfundsliv, altsaa spillede samme rolle som
nutidens film og den meget udbredte romanlitteratur, der staar paa samme niveau.
Som det ses, virkede Dreier i høj grad til at klarne begreberne og stille sin tids problemer. Og da
han havde gjort det, tog han bestemt parti mod dens onde - privatejendomsretten, kapitalen - og
bedømte alle forhold herefter. Dette gav ham hans styrke og handlekraft.
Vor tid - tiden efter verdenskrigen - ligner Dreiers tid og tiden efter 1864 deri, at alle fastslaaede
sociale, moralske og kunstneriske begreber er i opløsning. Aandsarbejderens første opgave ligger
da deri: at bringe klarhed paa disse punkter. Den politiske og sociale oplysning af arbejderne, der
var saa vigtig paa Dreiers tid, maa nu overlades til fagbevægelserne i forbindelse med
nationaløkonomer og arbejderne selv for at komme ud af politikens fraser og folketalerne, der jo er
de bortkastede skaller, hvis kærne er væk. Aandsarbejderne er kunstnere og videnskabsmænd og
videnskabens og kunstens praktiske udøvere i ledelsen af de store industriforetagender, i skolen,
retten, hospitalerne, folkehygiejnen og pressen. Paa disse felter ligger deres opgaver og venter paa
dem.
Da videnskaben var udgangspunktet, begyndte Dreier sit tidsskrift Samfundets Reform med en kritik
af universitetet og forslag til en omlægning af det. Heller ikke her lønner det sig at følge ham
direkte, da professorerne nu selv besørger denne kritik ved deres aabenhjertige tilstaaelse af
mangelfuldheden hos deres kolleger. Derimod maa der arbejdes paa en fornyelse af videnskaben
her i landet. Det er jo en kendt sag, at kun i naturvidenskaben og medicinen kan vi tale om en
tidssvarende videnskab, ikke i aandsvidenskaberne. Typisk var saaledes situationen under den
hæftige diskussion om religionen, hvor videnskaben spillede en ynkelig rolle, idet den drøftede, om
Kristus har eksisteret, hvad der kan være temmelig ligegyldigt, men ikke spurgte, om de kristelige
begreber har nogen værdi for vor tid. Enhver moralsk vurdering er jo bestemt af tid og forhold.
Kristendommen har i snart 2000 aar forsøgt at gøre menneskene gode, uden at nogen tør paastaa
at det er lykkedes. Ejendommen, pengene modarbejder dette. Kristendom og penge kan ikke
regere verden sammen. Den ene vil skabe godhed, den anden forleder til slethed. Er
kærlighedsevangeliet under de nuværende økonomiske forhold i verden da ikke -
samfundsmæssigt set - en frase eller et skadeligt princip, der fører til hensynsløs udbytning af
den svagere? Broderkærligheden var et godt samlingsmærke, da det gjaldt om sammenhold og
organisation, men er hadet ikke et mere frugtbart princip paa udviklingens næste stadium, hvor det
gælder den virkelige kamp. Kan man ikke lære menneskene at elske det gode, kan de maaske
lære at hade det onde. Og er et ærligt had til tidens onder ikke hvad vi trænger til for at komme væk
fra nationalskavanken: holdningsløsheden og det gemytlige pjat? Hvad modarbejder virksomst
krigen og dens økonomiske forudsætninger og fascismen, der ogsaa betyder krigsfare - det er for
vor tid spørgsmaalet. Men videnskaben er nu uden forhold til tiden, derfor kan den ikke mere stille
problemet og bliver selvfølgelig uden betydning.
Det samme synspunkt maa anlægges paa den gamle frihedstids andre begreber som
parlamentarismen, den individuelle frihed, og paa vor tids problemer, som nationalismen, eller dens
institutioner, som den nye hellige alliance, de store nationers forbund.
Krigen har slaaet alle illusioner til jorden, og ingen af dem tør rejses igen. Kunsten og kulturen i det
hele har siden den tid mest været experimenter. Ingen enkelt mand har, som Georg Brandes i
slutningen af forrige aarhundrede, kunnet give tiden dens løsen. Men ett er klart: de økonomiske og
sociale forhold, hvorunder vor tids mennesker lever, og hvoraf de bestemmes, maa være grundlaget
for det aandsliv og den kultur, de skal skabe, svarende til de kaar, hvorunder de lever og vil komme
til at leve i fremtiden. At finde betingelserne, mulighederne og formerne for denne kultur maa være
aandsarbejdernes opgave. Det 18. aarhundredes aandsarbejdere gik ikke rundt og udgød sig i
revolutionære fraser, og de skrev ikke skæve tendensromaner som halvfjerdsernes forfattere, de
drog konsekvenserne af deres videnskab og fremsatte dem i forstaaelig form, som
encyklopædisterne, eller de skrev sande og overbevisende skuespil som Beaumarchais Figaros
Bryllup, eller romaner som Voltaires og Rousseaus, der ændrede folkets sind, saa det var
handlekraftigt den dag, de økonomiske forhold havde udviklet sig, saa handling var nødvendig. De
udtømte og udtrykte deres aarhundredes aandsindhold - det var deres andel i revolutionen. Det samme gjorde
Dreier i sit aarhundrede - omend langt mindre omfattende og bøjeligt. Men konsekvens er, hvad
han har at lære vor tid.
Harald Rue.
|